Η εποχή της Liberty Media έχει μετατρέψει τη Formula 1 σε μια παγκόσμια επιχείρηση ετησίων εσόδων της τάξης των 2 δισεκατομμυρίων. Τα μισά από τα χρήματα αυτά των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ μοιράζονται οι ομάδες, όμως οι τελευταίες έχουν και τα επιπλέον έσοδα των χορηγών τους – όπως παραδοσιακά συμβαίνει από τη δεκαετία του 1960.
Από το μέσον της δεκαετίας του 2000 που σταδιακά απαγορεύθηκαν όλες οι διαφημίσεις προϊόντων καπνού, οι ομάδες F1 στράφηκαν σε πολυεθνικές εταιρείες άλλων τομέων του παγκόσμιου εμπορίου – και εκεί εντόπισαν την πηγή πολύ μεγαλύτερων χορηγιών από όσες θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν.
Στη σημερινή Formula 1 οι παραδοσιακοί ιδιοκτήτες / ομαδάρχες όπως ήταν ο Φρανκ Ουίλιαμς έχουν δώσει τη θέση τους σε πολυεθνικές, όπως η αμερικανική Dorilton Capital που έχει πλέον στην ιδιοκτησία της την ομάδα που ίδρυσε ο αλησμόνητος Βρετανός. Είτε, άλλοι, έχουν δώσει τη θέση τους σε εταιρείες άσχετες προς το αυτοκίνητο, όπως η εταιρεία ενεργειακών ποτών Red Bull και η θυγατρική της εταιρεία μόδας Alpha Tauri.
Όμως οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων παραμένουν -Ferrari, Mercedes, Renault/Alpine, Aston Martin-, και όλοι μαζί επιδιώκουν τα μεγαλύτερα δυνατά χορηγικά συμβόλαια για την κάλυψη του ετήσιου προϋπολογισμού τους που έχει τεθεί μια στο όριο των 140 εκατομμυρίων δολαρίων (συν τις αμοιβές των οδηγών, των διοικητών και άλλα έξοδα που εξαιρούνται). Ας δούμε τα πέντε μεγαλύτερα από τα συμβόλαια αυτά.
Νο5 (Red Bull-ByBit): Η πλατφόρμα κρυπτονομισμάτων ByBit ξεκίνησε τη χορηγική της συνεργασία με την πρωταθλήτρια της F1 το 2022. Η παρουσία του σήματός της στην εμπρός πτέρυγα και στις πλευρές του μονοθεσίου της Red Bull κοστίζει ετησίως 36,8 εκατομμύρια ευρώ.
Νο4 (Stake/Sauber): Η αυστραλιανή εταιρεία Stake -μια πλατφόρμα online παιχνιδιών και Video- απέκτησε το δικαίωμα να είναι χορηγός ονομασίας της ελβετικής Sauber, πριν αυτή μετονομαστεί σε Audi F1 το 2026, έναντι 46 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.
Νο3 (Mercedes-Petronas): Η μακροχρόνια συνεργασία της Mercedes F1 με το πετρελαϊκή εταιρεία Petronas της Μαλαισίας δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και τεχνολογική, για την εξέλιξη των καυσίμων και λιπαντικών της ομάδας. Για το πρώτο σκέλος καταβάλλει 64,4 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο προκειμένου να έχει την περίοπτη θέση στους πλευρικούς αεραγωγούς των “ασημένιων βελών”.
Νο2 (Aston Martin-Aramco): Η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας, Aramco, καταβάλλει στην ομάδα του Λόρενς Στρολ 69 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Φημολογείται ότι η Aramco διαθέτει και μερίδιο της ομάδας του Σίλβερστοουν, και ότι στο μέλλον θα διεκδικήσει την αγορά της. H Aramco είναι ο μεγαλύτερος χορηγός όλου του σπορ, με παρουσία επίσης περιμετρικά σε όλες της πίστες του προγράμματος στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τη F1.
Νο1 (Red Bull-Oracle): Επιπροσθέτως των 36,8 εκατομμυρίων ευρώ από τη ByBit, η πρωταθλήτρια προσθέτει ετησίως στους λογαριασμούς της και το αστρονομικό ποσό των 82,8 εκατομμυρίων ευρώ (90 εκατ. δολαρίων) από τον αμερικανικό κολοσσό του λογισμικού Oracle. Η Oracle έχει παρουσία στη F1 από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, από τη Benetton που οδηγούσε ο Γιος Φερστάπεν, πατέρας του Μαξ.
Στα ποσά αυτά των χορηγιών, φυσικά, θα πρέπει να προσθέσουμε και τα επίσης υπέρογκα που καταβάλλουν οι εταιρείες για όλες τις προωθητικές ενέργειες. Το δέλεαρ είναι η παγκόσμια προβολή μέσω της δημοτικότητας της F1, η οποία προβολή είναι ανάλογη σε έκταση με την επιτυχία της ομάδας. Και έτσι τα χρόνια που η νίκη στο GP ήταν μόνο ένα δάφνινο στεφάνι και η παγκόσμια δόξα του οδηγού, βρίσκονται για τα καλά πια στον πάτο του πηγαδιού της λήθης.
ΠΗΓΗ: SPORT24